Johanna Hallberg

mäklare, så klart

En stark tävlingsgen i kombination med omtanke om både köpare och säljare resulterar i kedjerekommendationer och återkommande kunder, gång på gång. Klart att Johanna Hallberg skulle bli mäklare.

Johanna Hallberg hade inte en aning om vad hon skulle utbilda sig till. Men, det visste hennes rekryteringskompetenta kusin: mäklare. 
- När hon sa det var det liksom ”så klart”, säger Johanna.

Så klart. Har man ägnat sig åt friidrott och är tävlingsmänniska uti fingerspetsarna är oddsen höga för att man ska trivas och lyckas bra i yrket. 
- Man träffar hela tiden nya människor och är alltid på gång. Som mäklare slipper man sitta instängd på ett kontor hela dagarna, det passar mig perfekt.

Johanna bestämde sig tidigt för att det var Erik Olsson hon skulle arbeta på. 
- Jag började som visningsvärd på företaget redan under studierna. Det kändes självklart att välja en mäklarbyrå med modern syn på mäklarbranschen, en byrå som inte kör på i samma hjulspår och anpassar sig till marknaden. Erik Olsson är helt rätt för mig, de här tre åren har gått så snabbt och samtidigt känns det som att jag har varit här hur länge som helst. Kollegorna är vänner som jag umgås med även utanför jobbet, de är som en andra familj.

Johanna har åstadkommit en rad blomstrande bostadsaffärer och blivit den sorts mäklare som blir rekommenderad av rekommenderade kunder. En av många nöjda kunder är Maria Mibson.
- När vi skulle sälja vår 1700-talsgård i Beddinge rekommenderade ett par gamla vänner Johanna. Vi hade anlitat två mäklarbyråer tidigare, men försäljningen gick inte som vi ville. Med Johanna blev det något annat. Johanna är duktig på äldre hus, energisk, jobbar utanför boxen och kan det där med att skapa en bra match mellan köpare och säljare, berättar Maria.

Johanna menar att mäklaryrket handlar om så mycket mer än ett högt slutpris.
- Att vara mäklare innebär att tycka att hela processen i en bostadsaffär är lika viktig. Jag gillar precis varenda steg i affären och tycker att det är viktigt att vara noggrann, personlig och komma nära kunden. Kunden, oavsett om det är en köpare eller säljare, ska känna sig trygg, säger hon.



För tre år sedan förverkligade Erik Olsson idén om att tilldela företagets mäklare olika fokusområden. Att kunna fokusera på ett mindre område ger de expertkunskaper som är skillnaden mellan en nöjd kund och en lyrisk kund. Johanna blev tilldelad Slussen/Drottningtorget, något som visade sig vara helt rätt. Det faktum att hon inte bara jobbar i området utan faktiskt bor ett stenkast ifrån det i sex år, gör att kunskaperna sträcker sig bortom det pålästa. Det är trots allt skillnad på att veta och att uppleva. 

Brf Gasklockan är en av Johannas favoriter. Hon har sålt fem av föreningens 23 lägenheter.
- Gasklockan är en vacker sekelskiftesbyggnad med gedigen historia. Bland annat har det varit ett badhus, så många Malmöbor har badat här under uppväxten, berättar Johanna.

Så. Tre år har gått. Hur ser framtidsplanerna ut? 
- De här åren har gjort mig bättre på att hålla jämn takt och jonglera. Nu vill jag fortsätta i högre tempo, aldrig stanna upp och hjälpa ännu fler i området att bli nöjda med sin bostadsaffär!

Foto: Erik Olsson Fastighetsförmedling

Johannas kontaktuppgifter 

Tillbaka till toppen

Kontakta oss

✶ Obligatoriska fält