Att vilja mer

Erik Olsson 20 år

1989. Regeringen ombildas, Globen invigs och Ingemar Stenmark vinner sin sista världscupseger. Roxettes The Look toppar Billboardlistan, första avsnittet av Seinfeld visas och Berlinmuren faller. Samma år tar Erik Olsson sin mäklarexamen.

Tävlingsmomentet, mötet med människor och möjligheten att kunna påverka utfallet är faktorer som får Erik att känna att han har hamnat helt rätt i mäklaryrket. Redan första månaden säljer han elva bostäder och inser att mäklaruppdraget handlar om mer än antal sålda bostäder – att göra allt för att nå högsta möjliga slutpris och få en riktigt nöjd kund. 

- Kunderna har höga förväntningar och ingen tolerans för misstag. Som mäklare får man omedelbar respons på sin kompetens. Och det är just de här aspekterna, med kunniga och krävande kunder, som gör jobbet så spännande. Som mäklare får man omedelbar respons på sin kompetens, säger Erik.

Han lade snabbt märkte till att små skillnader avgjorde om man nådde ett okej eller ett fantastiskt resultat. I det här fallet handlade dessa skillnader om att gå in i tävlingsmomentet med full fokus på högsta möjliga slutpris, att vara påläst, tillgänglig och nå ut till så många spekulanter som möjligt. När Erik startar upp Erik Olsson Fastighetsförmedling på Birger Jarlsgatan 38 1997 är dessa små skillnader grunden i verksamhetens arbetsmodell: Erik Olsson-metoden. Modellen anpassas för nya marknadsförutsättningar, men har behållit grundprincipen. 

Snabbt kom 50 procent av företagets uppdrag via rekommendationer och snart blev det dags att anställa. Omsättningen ökade fort och plötsligt kunde Erik Olsson stoltsera med att ha flest bostadsförsäljningar per mäklare i Stockholm. Utvecklingen fortsatte i hög hastighet. 

Och det har den fortsatt att göra. För ett framgångsrikt koncept håller. År efter år. Det har hunnit gå 20 år sedan Erik Olsson Fastighetsförmedling slog upp portarna.

- Jag gillar långa resor. Det kan vara väldigt intressant att hålla på med någonting väldigt länge och att göra det tillsammans med likasinnade som har varit med länge i företaget. 

Tillbaka till toppen