Sorg och bedrövelse. När det gäller inredning, design och det vi kallar ”lifestyle” så borde livet bli grått och trist med tanke på räntor, inflation och energipriser. Men kanske precis just därför så är inredningstrenderna framöver mer färgglada än på länge. Till och med ett lyxvarumärke som Louis Vuitton har börjat leka med Lego och McDonalds gör ett ”Happy Meal” men för vuxna. Det kommer bli jobbigt men också färgglatt och kul.
Fyra inredningstrender för 2023
Trend 1 - Young Folk
Neonfärger. Energi i mörka tider. Roligt. Färgerna ska vara som godis och finnas i accenter snarare än i större ytor. Neonrosa skärp eller neongrön väska blir i inredningsvärlden en motsvarande kudde eller ljusstake - inte en hel vägg. Inspiration från det digitala. Hantverk. Också hantverk som kräver uppmärksamhet, inte klappa medhårs. Stickning och broderi. Massor av glas i dessa färger. Allt från badrum till konsthantverk.
Trend 2 - Wood kick
Motsats till trend 1. Alltså motsats till det digitala, snabba, skojiga. Istället allvar, offline och poesi (snarare än serieteckning). Vi tar in växter, alltså inte bara inspiration utan bordsbenen är kanske råa, grova grenar. I trenden ingår också hela outdoor-trenden. Vi är utomhus. Barn funkar bättre i skolor som är utomhus. Vi flyttar ut på landet och omger oss med saker som är tidlösa. Naturen som ger oss energi - inte vila. Färgerna är oviktiga. Det drar åt grönt... Trender är oviktigt i den här trenden. Det här är en anti-trend-trend.
Trend 3 - Heart Stop
Den röda trenden. Färgen rött är allt från stoppljus till läppstift och tur (i Asien). Rött kan alltså lika gärna vara tecken på intimitet som en varningssignal för att man inte ska komma nära. Alla reagerar på rött. Rött och flera nyanser av rött. Gärna tillsammans. Blått fungerar som detalj och för att skapa accent. Blank röd färg som i 80-talet och visst är det en 80-talstrend. Alla stolar som lanseras nu är högblanka och röda. Röda speglar. Vi går ifrån kurvor, bågar och valv till mer organiska former. Röda kök. I den här trenden ser vi massor av trä.
Trend 4 - Star gazer
Kungligt och liturgiskt lila. Kan bli konservativt och tungt men när man adderar en färg som t.ex. turkos så blir färgpaletten mycket mer busig. Lila finns med som lyxreferens så när parfymhusen lanserar en ny doft så gör man det tillsammans med lila. Visst inslag av mysticism. Idag skriver alla ut sitt stjärntecken på Tinder för att få ragg.
I den här lyxiga trenden finns också guld. All sorts guld (blank och matt) men helst på oväntade ställen som t.ex en guldvägg i hallen, eller en stol i återbrukat trä som täckts med bladguld. Inte en ljusstake i guld... I trenden diskuterar vi vad som är "den nya lyxen" och svaret är tid.
Spännande år, eller hur? Massor av intensiva färger, om man nu inte gillar anti-trend-trenden. Men till och med den trenden går från det vita till att addera mer färg (även om det mest är grönt och brunt).