”Jag ska ge mäklarna sitt livs resa på Erik Olsson”
Anders Brändefors är vår nya affärsutvecklare på Erik Olsson med en lång karriär från mediebyråbranschen där han har startat upp en av landets mest framstående mediebyråer i Skåne. Målet idag är att öppna EO i 10 nya orter inom en treårsperiod. Hur han ska lyckas? På samma sätt som under sina tidigare framgångsresor, att satsa på starka team och snabb tillväxt.
Anders Brändefors är ny affärsutvecklare på Erik Olsson och kommer närmast från mediebyråbranshcen.
I maj för 20 år sedan startade Anders sin karriär inom mediebyråbranschen, då som Account Director på den internationella mediebyrån Carat. Anders beskriver det som en spännande tid där han fick jobba med både stora och små företags varumärken i syfte att öka försäljning genom marknadskommunikation.
Några år senare blev Anders ansvarig för mediebyrån Initiative Universal Media i Malmö med klara mål att öka tillväxten och ta marknadsandelar i södra Sverige.
– Vi tog stora kliv på kort tid i Malmö men när den världsomspännande byrån började tappa affärer globalt blev det en dominoeffekt även för oss i Malmö och vi var tvungna att skala ner, trots att affären blomstrade för oss, säger Anders.
År 2006 startade Anders upp den oberoende mediebyrån Scream i Malmö, som sedan 2003 redan fanns i Stockholm. Visionen var att bygga riktigt starka team av duktiga, framåtlutande och innovativa medierådgivare och därmed få de mest intressantaste kunderna och jobba med deras kommunikation. Att identifiera rätt talanger, ge dom de bästa förutsättningarna för att lyckas och trivas i sin yrkesroll ger en oerhört positiv spiral för framgång.
– När vi startade 2006 i Malmö var det många röster som sa att marknaden är mättad för ännu en mediebyrå i Malmö. Men genom att utmana gamla sanningar och att ha ett starkt fokus på tillväxt blev Scream den största mediebyrån i Skåne några år senare, säger Anders.
Idag är Scream Mediabyrå Sveriges största fristående mediabyrå och har vunnit utmärkelsen Sveriges Bästa Byrå flera gånger. Han ser många likheter med Erik Olsson Fastighetsförmedling. Att tänka innovativt, ta lead, utmana branschen och gamla konventioner. Men även att satsa, utveckla och ta hand om sin personal och aktivt arbeta med management.
Hur hamnade du på Erik Olsson Fastighetsförmedling?
– Jag har känt Martin Wickström (bolagets VD, redaktionens anmärkning) sedan början av 2000-talet. Efter en fika i höstas fick jag upp ögonen för vilket fantastiskt företag och varumärke Erik Olsson är. EO, som har tydliga likheter med Scream, har både muskler, mod och hjärna och har gjort ett strålande jobb på de orter man idag är etablerade i. EO är i en tillväxtfas och i början på något stort. Det är en resa jag vill vara med på och ta vara på min erfarenhet av att bygga vinnande team och företag från scratch. Att få duktiga mäklaren runt om i södra Sverige att ta del av EOs framgångsrecept och på så sätt få en ännu större hävstångseffekt under EO flagg, inspirerar mig.
Beskriv rollen du har idag?
– Min roll är att få EO att växa i södra Sverige genom att hitta de bästa mäklarna och talangerna i expansiva orter och regioner. Vi vill ge duktiga mäklare en möjlighet att nå stora framgångar och nå sitt bästa jag. Att starta franchisekontor av den hybridmodell som EO erbjuder kommer ge fler mäklare en möjlighet som de aldrig tidigare har fått och en verklig hävstång. Jag kommer även att avlasta mäklarna med driften av att sköta ett franchisekontor så att de kan fortsätta göra de dom är bäst på – att mäkla!
Hur ser dina planer ut under den närmsta tiden?
– Jag har ett ganska stort område, från Jönköping till Ystad vilket passar mig väldigt bra. Målet är att inom en treårsperiod öppna kontor på tio olika orter. För att lyckas ska jag göra samma sak på EO som jag har gjort tidigare; hitta de bästa mäklarna och ge dem de bästa förutsättningarna för att lyckas, samt erbjuda ett av branschens bästa belöningssystem och del av kakan. Det här ska bli mäklarnas livs bästa resa!
Vad är det som driver dig i ditt arbete?
– Jag är väldigt strukturerad, analytiskt och framåtlutad i mitt arbetssätt men det som driver mig varje dag, är att se och identifiera affärsmöjligheter! Alla ska vara vinnare i en bra affärskonstruktion och i EOs fall är alla verkligen vinnare. Från säljaren av sin bostad som får ett bättre slutpris än någon annan mäklare får. Till mäklaren som får ett högre arvode och bättre belöning för sina insatser än någon annan mäklarbyrå. Självklart är även EO och franchisetagarna vinnare. Att dagligen få prata med de bästa mäklarna och ge dom affärsmöjligheter – det driver mig!
Fakta
Namn: Anders Brändefors
Ålder: 48 år
Bor: Lomma i Skåne
Yrke: Affärsutvecklare på Erik Olsson Fastighetsförmedling