"Vi är på rätt väg på med vår SEO-satsning"

Just nu storsatsar vi på SEO för att kunna hjälpa fler kunder att hitta rätt information utifrån deras sökningar och behov. ”Målet är att vi ska kunna hjälpa våra kunder genom hela kundresan” säger Martin Wickström, VD på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Det främsta steget i satsningen på SEO är framtagandet av Bostadsguiden som ligger på hemsidan. Bostadsguiden är en samlingsplats för en stor mängd artiklar och guider som skapats utifrån önskemål från våra kunder, samt efter vilka ämnen det söks mycket information kring. Oavsett om kunden söker efter rätt mäklare eller vill veta hur bostaden ska stylas inför en fotografering så ska de kunna få svaren genom att besöka Bostadsguiden.

– Vår SEO-satsningen innebär samtidigt att vi ökar synligheten för Erik Olsson Fastighetsförmedling och att vi får in ännu fler besökare och leads via vår hemsida, säger Martin Wickström, VD på Erik Olsson Fastighetsförmedling.

Vilka kanaler har använts för satsningen?
– Framförallt är hemsidan den kanal vi använder mest för vår SEO-satsning. Men vi arbetar också mycket med att publicera samtliga artiklar på sociala medier för att hjälpa och utbilda våra kunder, säger Martin Wickström.

Vilket resultat har ni sett sedan satsningen?
– Det är fascinerande när man tittar på statistiken för Bostadsguiden och hur många besökare som faktiskt läser våra olika artiklar. Vi ser på den genomsnittliga lästiden samt antalet sidvisningar att våra kunder läser artiklarna och klickar sig vidare till relaterade artiklar. Gällande den organiska trafiken så har lästiden ökat med 27 procent sedan tiden innan Bostadsguiden. Idag står Bostadsguiden för 17 procent av alla nya besökare på hemsidan. Tack vare dessa resultat känner vi att vi har gjort något riktigt bra för våra kunder, samt att vi är på rätt väg på med vår SEO-satsning, säger Martin Wickström.

Hur ser planen ut för 2021?
– Planen för 2021 är tydlig! Vi ska satsa på att ta fram ännu fler artiklar till Bostadsguiden samt lyfta dessa i sociala medier i samtliga regioner vi är verksamma i. Målet är att hjälpa kunderna genom hela kundresan, från det att de börjar läsa om hur de köper eller säljer sin bostad till att bostadsaffären är klar, säger Martin Wickström.

Du har varit projektledare för den nya Bostadsguiden Amanda Garå. Berätta mer!
– Det har varit utmanande, men främst otroligt roligt! Det bästa med att driva sådana här typer av projekt är att se ett konkret slutresultat. Sidan fortsätter att växa och ta plats, vilket bekräftar att det var ett lönsamt projekt med många inblandade, svarar Amanda Garå.

Vad har det gett för resultat?
– För oss som företag har detta förbättrat vår sökordsoptimering. Vi ligger exempelvis på topp tre på sökningar som ”avdrag vid bostadsförsäljning”, ”homestyling” och ”budgivning”. Samtidigt utbildar vi våra kunder och påvisar kunskap och på så sätt stärker vi även vårt varumärke. Sidan blev klar i november 2020 och har sedan dess haft 43 000 unika besökare, svarar Amanda Garå.

Hur ser planen ut framöver?
– Planen är att fortsätta producera innehåll utefter de vanligaste sökorden. Vi vill såklart vara up to date, vilket betyder att vi anpassar innehållet utefter säsong och bostadsmarknaden. I takt med detta ska vi fortsätta sprida innehållet genom våra sociala medier i olika former och nya grepp. Självklart skickar vi även ut alla nya artiklar via vårt nyhetsbrev en gång i månaden så vill man ha koll på bostadsmarknaden eller få inspiration kan man bara anmäla sig till det via Bostadguiden. Vi vill fortsätta att utbilda och inspirera våra kunder helt enkelt! Svarar Amanda Garå.

 

 

 

 

 

Tillbaka till toppen