10 viktiga saker att tänka på vid flytt (checklista)

Det är mycket att tänka på inför en flytt och det kan vara lätt att glömma bort viktiga saker. I den här artikeln tänkte vi ge dig 10 handfasta tips för att du ska få en så smidig flytt som möjligt.


1. Gör en flyttbudget

Det är viktigt att planera ekonomin inför din flytt. Dels för att kunna avgöra vad du behöver göra själv samt vad du har råd att ta hjälp med. Gå igenom alla kostnader, spara pengar och räkna med att flytten kan bli dyrare än vad du har tänkt dig.

2. Teckna eller flytta hemförsäkring

Det är en del administration när du ska flytta. En viktig sak är att flytta din hemförsäkring. Det gör du genom att anmäla din flytt till ditt försäkringsbolag. Om du inte flyttar din hemförsäkring kan skyddet sluta gälla.

Passa även på att titta på hur mycket du betalar för din hemförsäkring och vad den innehåller. Gäller försäkringen vid själva flytten? I vissa fall går det att teckna ett extra flyttskydd, vilket kan vara skönt om något skulle gå sönder när du flyttar.

3. Glöm inte flyttanmälan och adressändring

När du flyttar ska du skriva dig på din nya adress. Det gör du genom en flyttanmälan till Skatteverket som sköter folkbokföringen. Skatteverket delar sedan med sig av din nya adress till olika myndigheter och företag. För att vara riktigt säker på att du inte missar något viktigt brev kan du eftersända din post med hjälp av Adressändring.

4. Börja flyttstäda och rensa ut i tid

Om du har bott på samma ställe några år så brukar man ha samlat på sig en del saker. Därför är det ett bra tillfälle att rensa ut där hemma när du ska flytta. Börja med att rensa ut källare eller vind. Där har du antagligen en del prylar som du kan göra dig av med. Släng, sälj eller skänk dina saker till välgörande ändamål, t ex Stadsmissionen som vi samarbetar med i samtliga av våra regioner.

Här är några exempel på saker du kan göra dig av med:

  • – Porslin och köksredskap du inte använder

  • – Gamla papper, tidningar och manualer

  • – Slitna lakan och sängkläder

  • – Kläder du inte längre använder

  • – Pocketböcker, dvd:er och cd-skivor

5. Säg upp elen (och teckna nytt avtal)

När du flyttar från en bostad bör du säga upp ditt elnätsavtal på den gamla adressen. Gör det så fort du vet att du ska flytta. Detta för att slippa betalningsansvar för elen i din gamla bostad. Kom ihåg att du alltid har rätt att säga upp ditt elavtal när du flyttar. Även om du har bundit upp dig över längre tid.

För att elen ska fungera i din nya bostad behöver du teckna ett nytt elnätsavtal. Det gör du med den leverantör som äger elledningarna i det område dit du ska flytta. Sist men inte minst behöver du flytta över, eller teckna ett nytt elavtal. Det kan du göra med valfritt elhandelsföretag.

6. Flytta abonnemang (tv, fast telefoni och internet)

När du ska flytta dina abonnemang på tv, internet och fast telefoni gäller det att kolla upp att din nuvarande operatör kan leverera tjänsten till din nya adress. Om inte, måste du säga upp abonnemanget i god tid inför din flytt.

7. Köp eller låna flyttkartonger

Se till skaffa flyttlådor och börja att packa dina saker i god tid. Om du ska anlita en flyttfirma brukar de ha kartonger att låna eller hyra ut. Annars kan du fråga i din mataffär om de har några lådor du kan få gratis. Försök att packa organiserat och märk alla kartonger på kortsidorna. Då vet du vad som finns i dem, även om de står staplade.

8. Boka flytthjälp

Planera din flytt och fråga dig själv om du behöver ta in flytthjälp. I så fall kan de vara bra att ta in ett par offerter från olika flyttfirmor. Kanske räcker det med att familj och vänner som hjälper till? Då kan det vara trevligt om du har handlat mat och dryck, så att du har någonting att bjuda på när ni flyttar.


9. Boka flyttstädning

Många tar in hjälp för att göra den riktiga flyttstädningen. Det kan vara skönt, då det finns så mycket annat att tänka på runt en flytt. Precis som med flyttfirman kan det vara bra att ta in ett par offerter från en rad olika städfirmor. Kom ihåg att du kan göra RUT-avdrag för både flytthjälp och flyttstädning.


10. Flytta vatten, avlopp och sophämtning (om du bor i hus)

Om du bor i hus måste du säga upp ditt VA-avtal. Kontakta kommunens VA-avdelning senast en vecka innan flytt. Samma sak gäller sophämtningen. Kontakta kommunen i god tid, så slipper du betala för sophämtning för ditt gamla boende.

Tillbaka till toppen